The Poetry of Muhsin Ilyas Subaşı

Articles on the lecture by Subaşı on Mevlana and his followers (May 7, 2011)


 

 

http://www.semazen.net/images/haber/84022.jpg

TYB’de Hz.Mevlana anlatıldı.

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi 2011 Kültürel Etkinlikleri kapsamında bu hafta yazar Muhsin İlyas Subaşı’yı ağırladı.

 

08 Mayıs 2011

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi 2011 Kültürel Etkinlikleri kapsamında bu hafta yazar Muhsin İlyas Subaşı’yı ağırladı. ‘Hz. Mevlana, Çevresindekiler ve Mevlevilik’ konulu konferans veren Subaşı’yı çok sayıda davetli dinledi. Hz. Mevlana’nın Moğol istilasında gösterdiği gayretlerden bahseden Subaşı, semanın günümüzde Türk ve Batı dünyasında algılanışını anlattı. Hz. Mevlana’nın insanlara anlattığı öğretilerin günümüz dünyasında tam anlaşılamadığını aktaran Subaşı, ancak yıllar geçtikçe durumun daha da iyiye gittiğine dikkat çekti. Moğolların istilası sırasında Kayseri’de yaşanan tahribattan kesitler sunan Subaşı, Konya’nın Moğol istilasından en az zararla kurtulduğunu belirtti. Bunun nedeninin Hz. Mevlana olduğunu söyleyen Subaşı, “Hz. Mevlana Moğolların içindeki ateisti, şamanı Müslüman yapmıştır” dedi. Semaya Batı dünyasının ‘dans eden dervişler’ dediğini anımsatan Subaşı, “Hz. Mevlana’nın ruhaniyetini semanın içinden alırsanız bu sema olmaktan çıkar ve bir gösteriye dönüşür. Bu yüzden Batı dünyasının semaya dans demesi normaldir. Konyalı kardeşlerim bu yönden büyük bir hata yapmışlardır. Turizm patenti adı altında semayı bir gösteriye dönüştürmüşlerdir” şeklinde konuştu.

http://www.semazen.net/images/haber/muhsin-ilyas%20Subasi.jpg

ÇEKRİDEK ÇİTLEYEREK SEMA İZLENMEZ’

Sema yapılırken sadece Allah’ın düşünülmesi gerektiğini ifade eden Subaşı, ancak günümüzde bu işin bir gösteriye dönüştüğünü kaydetti. Semayı izleyenlerin de sorunlu olduğunu belirten Subaşı, “Vatandaşlarımız semayı çekirdek çitleyerek, sakız çiğneyerek, sohbet ederek izliyorlar. Bu yanlış bir davranıştır. Çünkü sema Allah’ı zikretmektir. Günümüzde Hz. Mevlana’nın sadece aydın, elit kesime hitap ettiğini sanıyoruz. Fakat yanılıyoruz, çünkü Hz. Mevlana halka hitap etmektedir. Ancak o halk da İslam’ı bilen, dinini yaşayan bir halktır. Mevlana’nın öğretisiyle, Mevlana’yı kullanarak ‘ılıman, laik İslam’ anlayışı yerleştirilmek istenirse toplumda tehlike baş gösterir. Mevlana’nın öğretilerini insanların farklı amaçlar için kullanmasına tahammülümüz yok, olmamalı da” diye kaydetti.

‘BİZ EMPERYALİST DEĞİLİZ’

Hz. Mevlana ile ilgili bir sempozyum sonrası yaşadığı olayı anlatan Subaşı şunları kaydetti: Fransız bir kadın Hz. Mevlana’nın türbesinde secdeye gittikten sonra ağlamaya başladı ve “Yunus Emre sizin değeriniz, tamam o sizin olsun. Fakat Hz. Mevlana’yı keşke bize verseniz. Siz onu bize verseniz biz kültürümüzü tüm dünyaya kabul ettiririz” dedi. Ben kadına karşılık olarak, “Yunus da sizin Mevlana da sizin. Fakat sizinle bizim aramızda bir fark var. Biz emperyalist değiliz” dedim. Kadın mahcup bir vaziyette ve kendisini biraz toplamaya çalışarak, “Beni yanlış anladınız. Ben sadece bizde de Hz. Mevlana gibi bir değer olsa kendimizi daha rahat ifade ederiz demek istedim” dedi.

SONRADAN MÜSLÜMAN OLANLAR

Müslümanlığı sonradan tercih eden insanların daha samimi davrandıklarını işaret eden Subaşı, “Bizler Müslüman anne babanın evlatları olarak dünyaya geldik. Buna ne kadar şükretsek azdır. Fakat tam anlamıyla ne yaptığımızı, ne yapmamız gerektiğini bilmiyoruz, bilmeden yaşıyoruz. Sonradan İslam’ı ve Müslümanlığı tercih edenler tam anlamıyla aidiyetlik yaşıyorlar” diye konuştu. Programın sonunda Dr. Hasan Özender, TYB’nin yayınlarından olan kitapları günün anısına Subaşı’ya takdim etti. Özönder, Subaşı’yı başka vesilelerle de Konya’da görmek istediklerini belirtti.

- Memleket Gazetesi

http://www.konyayenigun.com/img/qex475t7.jpg

DİNİNİ YAŞAYAN HALKA HİTAP ETTİ


Hz. Mevlananın sadece aydın kesime hitap ettiği yanılgısının yaşandığını belirten Yazar Muhsin İlyas Subaşı, Mevlana, İslamı bilen, dinini yaşayan halka hitap etmiştir. Ancak biz bunun farkında değiliz dedi

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi 2011 Kültürel Etkinlikleri kapsamında bu hafta yazar Muhsin İlyas Subaşı’yı ağırladı. ‘Hz. Mevlana, Çevresindekiler ve Mevlevilik’ konulu konferans veren Subaşı’yı çok sayıda davetli dinledi. Hz. Mevlana’nın Moğol istilasında gösterdiği gayretlerden bahseden Subaşı, semanın günümüzde Türk ve Batı dünyasında algılanışını anlattı. Hz. Mevlana’nın insanlara anlattığı öğretilerin günümüz dünyasında tam anlaşılamadığını aktaran Subaşı, ancak yıllar geçtikçe durumun daha da iyiye gittiğine dikkat çekti. Moğolların istilası sırasında Kayseri’de yaşanan tahribattan kesitler sunan Subaşı, Konya’nın Moğol istilasından en az zararla kurtulduğunu belirtti. Bunun nedeninin Hz. Mevlana olduğunu söyleyen Subaşı, “Hz. Mevlana Moğolların içindeki ateisti, şamanı Müslüman yapmıştır. Moğol istilasında Mevlana’nın merhametini ve rahmetini gördük. Tüm bunlara karşılık biz ne yaptık? Tüm ahlaki ve vicdani kaygıları bir kenara bırakarak “Hz. Mevlana, Moğollarla iş birliği yaparak Türkmenlerin katledilmesini sağladı” dedik. Böyle müstesna bir şahsiyeti anlatmak çok zor bir iş” dedi. Semaya Batı dünyasının ‘dans eden dervişler’ dediğini anımsatan Subaşı, “Hz. Mevlana’nın ruhaniyetini semanın içinden alırsanız bu sema olmaktan çıkar ve bir gösteriye dönüşür. Bu yüzden Batı dünyasının semaya dans demesi normaldir. Sema vecd ile aşk ile yapılır. Siz bunları semanın içinden çıkarırsanız bir anlamı kalmaz. Konyalı kardeşlerim bu yönden büyük bir hata yapmışlardır. Turizm patenti adı altında semayı bir gösteriye dönüştürmüşlerdir” şeklinde konuştu.


MEVLANA ÖĞRETİLERİNİ KULLANMAK SON DERECE TEHLİKELİ
Sema yapılırken sadece Allah’ın düşünülmesi gerektiğini ifade eden Subaşı, ancak günümüzde bu işin bir gösteriye dönüştüğünü kaydetti. Semayı izleyenlerin de sorunlu olduğunu belirten Subaşı, “Vatandaşlarımız semayı çekirdek çitleyerek, sakız çiğneyerek, sohbet ederek izliyorlar. Bu yanlış bir davranıştır. Çünkü sema Allah’ı zikretmektir. Bu yüzden insanlarımız sema izlerken bunu unutmamalıdırlar. Geldiğimiz günümüz ve toplum şartlarında Hz.
Mevlana’nın sadece aydın, elit kesime hitap ettiğini sanıyoruz. Fakat yanılıyoruz, çünkü Hz. Mevlana halka hitap etmektedir. Ancak o halk da İslam’ı bilen, dinini yaşayan bir halktır. Mevlana’nın öğretisiyle, Mevlana’yı kullanarak ‘ılıman, laik İslam’ anlayışı yerleştirilmek istenirse toplumda tehlike baş gösterir. Yaşadığımız toplum da bu tehlikeye doğru gidiyor. Mevlana’nın öğretilerini insanların farklı amaçlar için kullanmasına tahammülümüz yok, olmamalı da” diye kaydetti. Hz. Mevlana ile ilgili bir sempozyum sonrası yaşadığı olayı anlatan Subaşı, şunları kaydetti: Sempozyum sonrası türbeleri geziyoruz. Fransız bir kadın Hz. Mevlana’nın türbesinde secdeye gittikten sonra ağlamaya başladı ve ‘Yunus Emre sizin değeriniz, tamam o sizin olsun. Fakat Hz. Mevlana’yı keşke bize verseniz. Siz onu bize verseniz biz kültürümüzü tüm dünyaya kabul ettiririz” dedi. Ben kadına karşılık olarak, “Yunus da sizin Mevlana da sizin. Fakat sizinle bizim aramızda bir fark var. Biz emperyalist değiliz” dedim. Kadın mahcup bir vaziyette ve kendisini biraz toplamaya çalışarak, “Beni yanlış anladınız. Ben sadece bizde de Hz. Mevlana gibi bir değer olsa kendimizi daha rahat ifade ederiz demek istedim” dedi.


SONRADAN MÜSLÜMAN OLANLAR TAM AİDİYETLİK HİSSEDİYOR
Müslümanlığı sonradan tercih eden insanların daha samimi davrandıklarını işaret eden ifade   Subaşı, “Bizler Müslüman anne babanın evlatları olarak dünyaya geldik. Buna ne kadar şükretsek azdır. Fakat tam anlamıyla ne yaptığımızı, ne yapmamız gerektiğini bilmiyoruz, bilmeden yaşıyoruz. Sonradan İslam’ı ve Müslümanlığı tercih edenler tam anlamıyla aidiyetlik yaşıyorlar. Tüm yaşantısını Müslümanlık üstüne düzenliyorlar. Bunun örnekleri dünya üzerinde çoktur. Onların Müslümanlığı yaşayış biçimi bizim yaşayışımızın çok üstündedir. Öyle bir hale geliyorlar ki attıkları adımı dahi İslam dairesinde atıyorlar” diye konuştu. 

 

Yenigün Gazetesi 08 Mayıs 2011 Pazar 11:27

 

 

 

 

©2008-2014, Katharine Branning; All Rights Reserved.  No part of this site may be reproduced in any form without written consent from the author.